STEM EN KOOR

Laatst bijgewerkt: zondag 17 november 2019 Gepubliceerd: woensdag 06 november 2019 Geschreven door Lode Caes

Zondag 20 oktober 2019 is een muzikale hoogdag voor zowat 250 zangers van diverse koren uit West-Vlaanderen. Ze brengen samen de ‘Deutsche Messe’ van Franz Schubert (1797-1828) in onze prachtige Sint-Maartenskathedraal. Het initiatief ligt bij ‘Koor en Stem’, een ondersteunings- en inspiratiebron voor het Vlaamse koorleven mede dank zij de steun van het Ieperse Stadsbestuur en de Werkgroep Koren van de Stedelijke Cultuurraad. Jef Coulembier maakt het gebeuren mee van binnenuit en brengt ons verslag in woord en beeld.

 

Weken vooraf werd er ook geoefend in Roeselare en Ieper. Dirigent is Erik Demarbaix (Foto 1), hier in beeld, tijdens de repetitie om 09.00 u. in de kathedraal. Het koperensemble van de Ieperse academie zorgt voor de instrumentale ondersteuning. Voor de klank verwijzen we graag naar een integrale opname van een gelijkaardige uitvoering, in 2014 in de Antwerpse Sint-Pauluskerk o.l.v. dezelfde dirigent.

Hoogmis

De kathedraal loopt vol inmiddels vol voor de wekelijkse hoogmis. Om 10.30 uur luidt de kerkbel. Priester Mathias Parret, geflankeerd door drie misdienaars, gaat de viering voor. Met het ‘Zum Eingang’ wordt de toon gezet. Na de schuldbelijdenis klinkt het triomfantelijke ‘Zum Gloria’, na de lezingen, gevolgd door het ‘Zum Evangelium und Credo’.

Priester Mathias heeft het in zijn homilie, over ‘Missio’. Hij blikt hierbij terug op een brief van Paus Benedictus XV over de nood aan wereldwijd missioneren – honderd jaar geleden – maar vandaag actueler dan ooit. Ik bedenk dat ‘Koor en Stem’ hier zeker een steentje toe bijdraagt.

Het minder gekende ‘Zum Offertorium’ wordt gevolgd door het overbekende ‘Zum Sanctus’. Het zelden gezongen ‘Nach der Wandlung’ herhaalt op aangrijpende wijze de consecratiewoorden. Uit 250 monden klinkt heel beheerst het innige ‘Zum Agnus Dei’. Het magistrale ‘Verleih uns Frieden’ van Felix Mendelsohn (1809-1847) wordt begeleid door Benjamin Luyckx aan het orgel. Kippenvel ter ere Gods. De ‘Deutsche Messe’ van Schubert wordt afgesloten met het ‘Schlussgesang’.

Na de mis is er voor iedereen een glaasje en een praatje. Daarna vindt elke deelnemer een Iepers restaurant voor de lunch of gaat picknicken in de refter van het instituut Heilige Familie waar hij/zij vergast wordt op een lekker kopje koffie. Dank je wel.

Zingen is een werkwoord

13.30 u.: Welkom en samenzang in de theaterzaal van het Perron. Het feestlied ‘Zingend door de dag’ van A.M. Gunst is een echte opwarmer. Daarna begeven we ons naar de werkwinkels. Zelf volg ik eerst ‘Polyfonie’ die erg passend doorgaat in de mooie kapel van de Heilige Familie. Prachtig hoe Inge Bollaert (foto 2), gedreven en enthousiast, ons – vertellend en zingend – vertrouwd maakt met heel wat aspecten van de polyfonische muziek waarin zoveel musici, onder wie ook de Ieperling Jacobus de Kerle (1531-1591) uitblonken. Een thuiskomen in dit genre, een te koesteren erfgoed! Daarna een gesmaakte koffiepauze als overgang naar de tweede werkwinkel. Mijn keuze gaat naar ‘Negrospirituals’ onder de leiding van Maurice Verniers, tevens auteur van een gelijknamig boek.

Deze muzikale dag sluiten we zingend af in de theaterzaal van het Perron met ‘Guand Madelon’, een honderdjarig soldatenlied van de Franse componist Camille Robert. Marijke Coghe heeft het lied meerstemmig gearrangeerd en brengt het nu vurig en vol enthousiasme aan. Dan volgt een dankbaar applaus voor Ann Serre, voorzitster van ‘Koor en Stem’, Geert Declerck, secretaris, en de leiders van de werkwinkels: Andries Reinhard (Pop-arrangementen), Maurice Verniers (Negrospirituals), Joris Derder (Scandinavische muziek), Inge Bollaert (Polyfonie) en Andy Dhondt (Nederlands luisterlied). Napraten doen we in het cafetaria.

Alles is prima verlopen dank zij de vele vrijwillige medewerkers zoals hier Luc Buijsse (foto 3). En nu uitkijken naar ‘The World Choir Games 2020’ in Gent-Antwerpen van 5 tot 15 juli 2020!

Hits: 3929