KRUIS- EN QUATEMPERDAGEN: De Vruchten der Aarde
In deze vieringen bidden we dus voor een goede oogst. Dan denken we in het bijzonder aan allen die van de landbouw moeten leven. We hebben aandacht voor de moeilijke situatie van vele landbouwers. Hoe onderhevig en afhankelijk deze mensen zijn van het weer en de veranderende klimatologische omstandigheden voor hun inkomen. Vandaag staat de landbouwsector meer dan ooit onder druk. Enerzijds worden vanuit de politiek steeds weer nieuwe maatregelen opgelegd, ook aangejaagd door verschillende natuur- of ecologische bewegingen vanuit een al even terechte bekommernis om een schone aarde en een leefbaar klimaat op lange termijn. Anderzijds worden ook steunmaatregelen genomen om bedrijven – die soms al vele jaren actief zijn – verder te helpen. Laat dit een oprechte bekommernis zijn van ons allen!
-De Kruis- en Quatemperdagen zelf hebben een lange voorgeschiedenis in de katholieke kerk. De Kruisdagen zijn 25 april (Apostelfeest van Marcus) en -de maandag, dinsdag en woensdag voor Hemelvaartsdag. Het gebruik stamt uit de vijfde eeuw en vond pas in de loop van de Middeleeuwen ingang in de gehele Kerk. Deze dagen werden aangewend om God te danken voor de gaven van de aarde en om een gunstige oogst af te smeken. De dagen worden in het Latijn aangeduid als ‘rogationes’, van ‘rogare’ (vragen). In het engels als de 'rogationtide' (Afbeelding).
Grote Kruisdag
De Kerk onderscheidt de zogenaamde grote Kruisdag en de kleine Kruisdagen. De grote Kruisdag valt samen met het Apostelfeest van Sint Marcus op 25 april. Deze dag was in het antieke Rome gewijd aan het bestrijden van Robigus, een kwaadaardige geest die slechte oogsten zou veroorzaken. Op die dag werd een processie door Rome gehouden en werd er een schaap geofferd. Dit feest werd Robigalia genoemd. Na de christianisering van het Romeinse Rijk werd de dag gewijd aan Marcus terwijl het heidense gebruik te bidden voor een goede oogst in stand bleef.
Kleine Kruisdagen
Het gebruik om de drie dagen voorafgaand aan Hemelvaartsdag Kruisdagen te noemen en evenzeer te zien als biddagen voor het gewas, stamt uit de vijfde eeuw. Ze werden ingesteld door bisschop Mamertus (nu een van de IJsheiligen) in het Franse Vienne. Deze dagen werden kleine Kruisdagen genoemd.
Processie
Gebruik was dat processies door de velden werden gehouden. In het Frans werd zo'n processie Marche des Rogations ('Mars der Smeekbeden') genoemd. Aan deze stoeten ging een kruis vooraf. Tijdens de processie werd de Litanie van alle Heiligen gezongen.
Vasten
Gebruikelijk was ook om op de Kruisdagen te vasten. Op deze wijze bereidden de gelovigen zich voor op het feest van Christus' hemelvaart. Tijdens missen op de kleine Kruisdagen was paars de liturgische kleur. Na het Tweede Vaticaans Concilie zijn de Kruisdagen – even als de Quatertemperdagen – op vele plaatsen in onbruik geraakt.
Deze Quatertemperdagen waren boete- en vastendagen ter heiliging van de vier seizoenen. Quatertemper betekent letterlijk 'vier tijden' of 'vier seizoenen'. Van oudsher zijn mensen gewoon stil te staan bij het verstrijken van de seizoenen. Ook dat ging dikwijls gepaard met het vereren van de vruchten van het veld. Deze dagen werden gehouden in de week na de eerste zondag van de vasten, bij het aanbreken van de lente; in de pinksterweek, als de zomer begon; in de derde volle week van september ter markering van de aanvang van de herfst, en in de week na de derde zondag van de advent, bij het begin van de winter.
Hoewel de Kruis- en Quatemperdagen ingeboet hebben aan bekendheid, hebben ze nog steeds een belangrijke symbolische betekenis. Ze herinneren ons eraan dat we in een tijd waarin de wereld geconfronteerd wordt met grote uitdagingen op het gebied van klimaatverandering en duurzaamheid meer dan ooit afhankelijk zijn van de natuur en dat we dankbaar moeten zijn voor de vruchten der aarde. Tegelijkertijd herinneren ze ons eraan dat we ons moeten bezinnen op onze relatie met God en de natuur.
Viering Kruisdagen
i.s.m. de Pastorale Eenheid O.L.V. van Vrede regio Ieper en de landelijke verenigingen Landelijke Gilden, FERM, KLJ en Tuinhier.
Maandag15 mei
- 20.00 u. Viering in de hoeve
Vandenbroucke-Deraedt,
Steenstraat 33, Elverdinge
- 20.00 u. Viering
in de kerk van Langemark
- 20.00 u. Viering in de loods van Alexander Dejonghe,
Potegemstraat 5, Passendale
Dinsdag 16 mei
- 20.00 u. Viering in de loods van Roza Verbeerst, Markiezaatstraat 48, Beselare
- 20.00 u. Viering in de hoeve Mahieu-Roose, Maaldestedestraat 137, Zillebeke
- 20.00 u. Viering in de loods van familie De Leersnijder,
Zuidschotestraat 3, Zuidschote
Woensdag17mei
- 20.00 u. Viering in tuincenter ‘t Viooltje, Veurnseweg 136, Brielen
Van harte welkom!
Hits: 2572